header-icon
תושבות, אזרחות ישראלית, אזרחות כפולה וכל מה שבניהם

אחת הסוגיות שמגיעות למשרדנו נוגעת לנושא התושבות, האזרחות והאזרחות הכפולה. האם אדם שמחזיק באזרחות כפולה מחויב לשלם מס בשתי המדינות? האם חלה עליו חובת דיווח? ומה לגבי תושבים שעזבו את הארץ או יצאו לרילוקיישן?

בכתבה זו נבחן את הסוגיות המעניינות והחשובות הנוגעות לתשלומי מס בכל המקרים שציינו. נוסיף ונאמר כי אנו ממליצים בחום להתייעץ איתנו בכל סוגייה בתחום ולהימנע מקבלת החלטות שאינן מבוססות על ידע מעמיק בתחומי המס.

תושבות ואזרחות ישראלית

רגע לפני שנוכל לבחון את סוגיית תשלומי המיסים בארץ נציין כי החוק מבחין בין תושב לבין אזרח. תושב יושב במדינה והוא מחויב לתשלומי המס על פי חוק. אם התושב שכיר נהוג כי מקום העבודה ידווח לרשויות השונות על הכנסתו ואם הוא עצמאי יהיה עליו לבצע דיווח לשלושת הרשויות: מס הכנסה, מע”מ וביטוח לאומי.

עד כאן נראה שהעניין פשוט, אך מה קורה כאשר אזרח ישראל עזב את הארץ? לעתים העזיבה היא זמנית (במסגרת שליחות או רילוקיישן) ולעתים לצמיתות. מקרה זה הוא מורכב יותר כיוון שמבחינת המדינה ייחשב האדם לתושב למשך תקופה של חמש שנים אלא אם ביקש לנתק תושבות. כל עוד האדם תושב יהיה עליו לדווח למדינה על הכנסותיו וגם לשלם תשלומים שונים.

מבחן התושבות

בעלי אזרחות כפולה ואזרחים אשר אינם תושבים או תושבים שמתגוררים בחו”ל, מחויבים בתשלום במס, אך אינם מחויבים למס כפול. כלומר, רשות המיסים מכירה בתשלומי מס שנעשים מעבר לים ופוטרת את בעל ההכנסה מתשלום נוסף בעבור ההכנסות. זהו עיקרון הדברים אך כדי שרשות המיסים לא תחייב את האדם בתשלומים או בדיווח יש צורך לדון בשאלה האם האדם הינו תושב חוץ לצורך ענייני מס או לא.

ישנם שני קריטריונים שנבחנים ושקובעים האם האדם נחשב לתושב ישראלי לצורך תשלומי מס:

• מקום מגורים – אדם אשר אינו מתגורר בישראל מעל למחצית מימות השנה ייחשב מקום מגוריו למדינה בה שהה ולכן לא יצטרך לשלם מס בארץ.
• מרכז החיים – אם מרכז פעילותו לרבות מקום העיסוק שלו, ביתו ובני משפחתו, נמצאים בחו”ל, ייחשב מקום מגוריו של האדם בחו”ל.

לצד שני הקריטריונים הללו רשות המיסים תרצה לראות כי האדם ניתק עצמו מישראל והעביר את מרכז חייו לחו”ל. פעולות אשר יכולות להיחשב כניתוק (בנוסף לבקשה רשמית) יהיו: מכירת נכסים בישראל, סגירת עסקים, ביטול חברויות בארגונים שונים והשתקעות במדינה החדשה.

דיווח ופטור מתשלום מס

כל אדם אשר העביר את מרכז חייו לחו”ל יכול להגיש בקשה לניתוק תושבות. הבקשה יכולה להתקבל באופן מידי או לאחר בחינה שתימשך תקופה בהתאם להחלטת ביטוח לאומי. מרגע הניתוק האדם יישאר אזרח ישראלי אך לא תושב ולכן לא יהיה זכאי להטבות שונות מהמדינה כמו קצבת ילדים, טיפולים רפואיים ואחרים.

אדם אשר לא ניתק את התושבות חייב לדווח על הכנסותיו לרשות המיסים, גם אם הכנסותיו הן תוצאה של עיסוק שנעשה מעבר לים וגם אם דיווח ושילם מס על פי חוק במדינה בה הוא שוהה. רשות המיסים תדון בנושא, בתשלומי המס ותקבע האם יש צורך לבצע תשלום גם בארץ ובאיזה גובה. יצוין כי לא נעשה תשלום מס כפול אך במידה והתשלומים במדינת היעד נמוכים יתכן והמדינה תקבע כי ישנו צורך בתשלום מס גם בארץ.

בנוסף לתשלומים יהיה על האדם לשלם בעבור ביטוח לאומי תשלום סמלי ובכך האדם משאיר את התושבות הישראלית שלו. אדם אשר לא ניתק את התושבות והמשיך לשלם לביטוח לאומי יהיה זכאי לתשלומי קצבאות שונות וכן לטיפולים רפואיים ביום בו יגיע לישראל.

התנהלות במקרה של אזרחות כפולה והכנסות מעבר לים

ישראלים רבים מחזיקים באזרחות כפולה. האזרחות כשלעצמה אינה בעייתית מבחינת רשויות המס כמו החזקת כספים בחו”ל, הכנסות נוספות והקושי של הרשויות לעקוב אחריהן. בעלי חשבונות זרים אשר מקבלים אליהן הכנסות (כתוצאה ממשכורת, השכרת נכס, השקעות ועוד), חייבים להצהיר על כך, אחרת הדבר עשוי להיחשב כהלבנת הון.

בשנת 2014 הצהירה ישראל כי תפעל ליישום תקן CRS. תקן זה אחיד לכל מדינות ה-OECD ומתייחס לאיסוף מידע על חשבונות פיננסיים של תושבים זרים. המטרה היא להחליף מידע בין מדינות כדי למנוע פעולות לא חוקיות ומדינת ישראל פועלת לשתף פעולה עם מדיניות זו. מבחינת המדינה ורשות המיסים, יש לאזרחים לגשת לתהליך גילוי מרצון.

תהליך גילוי מרצון מאפשר לאזרח לספק לרשות המס מידע על הכנסותיו וכל זאת מרצונו החופשי ותוך שמירה על אמת ושיתוף פעולה. הליך זה בא להקל על הרשויות באיסוף המס ועל המצהירים שיכולים להימנע בדרך זו מחקירה, מקנסות במידה ומתגלה הפרת מסירת מידע והעמדה לדין. עוד על תהליך גילוי מרצון אפשר לקרוא במאמר כאן.

לאורך השנים האחרונות הועבר מידע לרשות המיסים מכל העולם וזאת במסגרת שיתוף הפעולה בין המדינות השונות. חלק מאותו מידע הוביל להאשמות בגין עבירות מס שניתן היה לוותר עליהן במסלול של גילוי מרצון. מגמת שיתוף הפעולה בין רשויות המיסים בעולם מובילה גם את הבנקים לשתף פעולה, לצמצם פעילויות מחשידות ומכאן אפשר להבין את חשיבות התכנון המוקדם של המעבר לחו”ל או ניהול כספים מעבר לים.

התייעצות לישראלים בעלי אזרחות כפולה ואזרחים ברילוקיישן

נושא המיסוי עבור אזרחים בעלי אזרחות כפולה, שמחזיקים בחשבונות בחו”ל ושיצאו לרילוקיישן, דורש תכנון והצהרה נכונה. נושא זה יכול להיות מורכב וכרוך בעלויות וקנסות אך דיווח נכון יכול למנוע אי נעימות והפתעות לא רצויות.

אם אתם מחזיקים באזרחות כפולה, עליתם לארץ בשנים האחרונות, יצאתם לרילוקיישן או שאתם מתכוונים לעזוב את הארץ, אנו מזמינים אתכם להתייעץ עימנו על התנהלות נכונה וחוקית מול רשות המיסים.