header-icon
עושים סדר: רילוקיישן, מעבר לארץ אחרת ורשויות המיסים

ישראלים אשר מתכננים לעזוב את הארץ, לתקופה קצובה ידועה מראש או לתקופה ארוכה (ואפילו ללא כוונה לחזור), צריכים להסדיר נושאים שונים ואחד מהם הוא נושא המיסוי. המטרה שלנו במאמר זה היא לעשות סדר בכך שנענה על שאלות נפוצות בנושא.

רגע לפני שנוכל לענות על שאלות, חשוב לציין כי במקרים רבים חשוב להתייעץ באופן אישי. אם אתם מתכוונים לעבור לחו”ל למספר שנים או לתקופה ארוכה, אנו מזמינים אתכם ליצור קשר ולהיעזר בשירותינו.

מהי אמנה למניעת כפל מס?

אמנות למניעת כפל מס מתייחסות להסכם המתקיים בין שתי מדינות ובו הן מסכימות על זכאות וקדימות המיסוי. המטרה של האמנה היא למנוע מנישום לשלם כפל מס, במדינת בה הוא אזרח ובמדינה בה הוא מתגורר. האמנה קובעת גם את חלוקת המס ומי תהיה הראשונה לקבל את הכספים.

למשל, אזרח ישראלי המתגורר באנגליה, יצטרך קודם כל לשלם את כספי המס באנגליה ולאחר מכן ישלם את הפרש המס בישראל (אם הכנסתו בגובה שדורש את תשלום ההפרש). כך או אחרת, לא אמור להתבצע תשלום מס מלא בכל אחת מהמדינות במידה וקיימת ביניהן אמנה למניעת כפל מס.

מה המשמעות של ניתוק תושבות?

פעולת ניתוק תושבות משפיעה על היבטים שונים בחיים. היא אומרת שהנישום לא מתגורר יותר בישראל ועל כן הוא לא משלם יותר מיסים ולא משלם עבור ביטוח לאומי. במצב זה, הנישום לא יהיה זכאי לקבל טיפולים רפואיים בישראל במידה ויגיע לביקור.

חשוב לציין כי ניתוק תושבות אומר כי הנישום לא מתגורר בישראל. לא מדובר על ויתור על אזרחות ישראלית ואם תרצו לחזור לארץ, תוכלו לחזור כתושבים חוזרים. כדי לבצע את הניתוק יש לשהות לפחות 183 יום מחוץ לישראל ושמרכז חייכם יהיה בחו”ל.

האם יש להגיש דו”ח למס הכנסה גם אם חיים בחו”ל?

כל אזרח או תושב ישראל חייב בהגשת דו”ח למס הכנסה. כל עוד לא בוצע ניתוק תושבות, יש להגיש דו”ח שנתי וככל הנראה גם בשנה בה נותקה התושבות. לאחר ניתוק התושבות התשובה לשאלה האם חלה חובת הגשת דו”ח למס הכנסה טמונה במבחן “חזקת הימים”.

כל מי שנקבע שמרכז חייו הוא בישראל, חייב להגיש דו”ח שנתי. חזקת הימים אומר כי מי ששהה בישראל 183 ימים מתוך שנת המס או שלאחר שנת 2019 שהה בישראל 30 יום ומעלה או ששהה בישראל בין השנים 2017-2019 מעל 425 ימים, נחשב לצורך כך כמי שמרכז חייו הוא בישראל.

האם תושבים שאינם אזרחים זכאים לקצבת זקנה?

נושא זה חשוב מאד וגם כאן, יש לבחון כל מקרה לגופו. באופן עקרוני, אזרח ישראל אשר מקום מושבו בחו”ל, יכול להימצא זכאי לקבלת קצבת זקנה. הדבר נכון במידה והאזרח עבר להתגורר במדינת אמנה ובמקרה בו האזרח החל לקבל קצבת זקנה ורק לאחר מכן עבר להתגורר בחו”ל.

בכל מקרה, על מנת להיחשב כזכאי לקצבת זקנה, צריכים להתקיים הקריטריונים הבאים:

• הגעה לגיל המזכה
• ביטוח זקנה בביטוח לאומי
• השלמת תקופת אכשרה
• ביצוע תשלומי ביטוח לאומי על פי חוק

במקרה של מכירת נכס – מתי הכי כדאי למכור?

שאלת מכירת הנכס גם היא מורכבת אך לא רק מבחינת המיסוי. השאלה הראשונה שיש לשאול היא האם יש צורך במכירה והאם יש כוונה לחזור לישראל בשנים הקרובות או לא. אין תשובה אחת נכונה שהרי להחזקת נכס בזמן השהות בחו”ל ישנם יתרונות וחסרונות ברמת ניהול הנכס והבטחת קבלת הכספים.

מצד המיסוי, בעת מכירת הנכס יש לבחון האם חלה חובה לתשלום מס שבח. יש לבחון את התנאים ולהביא בחשבון כי רק מי שתושב ישראל יכול לקבל פטור ממס זה (ובתנאי שמתקיימים כלל התנאים למתן פטור). אם יש ברשותכם נכס שאתם שוקלים למכור לפני המעבר לחו”ל, מומלץ לפנות אלינו לבחינת הנושא לעומק.

מהי הדרך להגיש דו”ח למס הכנסה לאחר המעבר לחו”ל?

בשנת המעבר לחו”ל יש להגיש דו”ח למס הכנסה בעבור ההכנסות שהתקבלו בישראל ובנוסף, להודיע על ניתוק תושבות. יש לקבל מענה מרשות המיסים כאשר יתכן והיא תבקש להמשיך להגיש דו”חות מס, גם אם היא על אפס הכנסות בהכנסה בישראל. בכל מקרה יש להקפיד על הגשת הדו”ח הראשון ולפעול על פי בקשת רשות המיסים.

כחלק מההתארגנות לקראת המעבר לחו”ל אנחנו ממליצים להתייעץ איתנו. בשיחה אחת נוכל לקבוע מהי הדרך המתאימה להתנהל, האם יש צורך לחתום על מסמכים מראש כדי שנוכל לייצג אתכם ולהכין אתכם להתנהלות עתידית נכונה מול רשות המיסים.