header-icon

בעשור האחרון יותר ויותר אנשים החלו לסחור בחו”ל. העלייה של אמזון, איביי, שופיפיי ופלטפורמות מסחר נוספות הפכה את ההזדמנות לזמינה לכולם. חלק מאלו שמתחילים את דרכם חושבים כי הם יכולים לעשות “כסף נקי מהצד”.

בכתבה זו לא נבחן את הצד השיווקי של הנושא ולא את הפלטפורמות השונות אלא נבדוק את הצד החשבונאי ומה אומר החוק לגבי המסחר.

עבירות מס שכל סוחר איקומרס חייב להימנע מהן

זמינות המידע באינטרנט עשויה להוביל אנשים לבצע פעולות שבסופו של דבר פוגעות בהם. קורסים רבים מסבירים כי מסחר איקומרס יכול להיות הזדמנות קלה ופשוטה לעשות כסף מהצד. מה שמעטים מספרים הוא שכל הכנסה מחויבת בדיווח וכי אלו שנמנעים מכך מבצעים עבירות מס חמורות. הנה 5 עבירות המיסוי שיש להימנע מהן:

• מכירה בלי לפתוח תיק ברשות המס

החל מהמכירה הראשונה חלה על המוכר (סלר) חובה לפתוח תיקים ברשויות המיסים. אי פתיחת תיק מהווה הפרה פלילית של החוק. אין להמתין לסכום מינימלי, לרווחיות מסוימת שנשמעת מספיק גדולה או למשיכה הראשונה של הכסף אליכם לחשבון וחשוב להבין כי גם קבלת כספים דרך אפליקציות וגורמים חיצוניים (ואפילו ברטר) דורשים פתיחת תיק בהקדם.

• אי דיווח על רווחים בחו”ל

ישנם מוכרים אשר חושבים כי אם הם מקבלים את הכסף בחו”ל ולא מוכרים בתוך ישראל, הם לא חייבים לדווח על כך. חלק לא מעבירים את הכספים לארץ אלא מגלגלים אותם הלאה או שומרים אותם בחשבון חיצוני כמו פייפאל ואחרים. גם אם העסק לא מעביר את הכסף לארץ והכסף ממשיך להתגלגל לקניית מוצרים וגם אם העסק בהפסד או הכסף נשאר בחו”ל – חובה לדווח על המכירות. אי דיווח הוא עבירה חמורה גם אם העסק אינו רווחי עדיין.

• קיזוז מע”מ שלא על פי חוק

המע”מ חל על שירותים ומוצרים אשר נמכרים ללקוחות שנמצאים באותה ארץ. כלומר, מיקום העסק ומיקום הלקוח צריך להיות באותה המדינה. מוכרים (סלרים) אשר מוכרים בחו”ל לא צריכים לפתוח תיק במע”מ אלא רק במס הכנסה וביטוח לאומי (חשוב להדגיש כי יש לבחון כל מקרה לגופו באופן ספציפי). במקרה זה קיזוז מע”מ שלא על פי החוק עשוי להוות עבירה פלילית. לבירור האם ניתן לקזז את המע”מ או לא יש להתייעץ מראש עם איש מקצוע ולא לצאת מנקודת הנחה שאפשר לקבל כסף בחזרה סתם כך.

• הגשת דו”ח שנתי בלבד

הוראות ניהול הספרים קובעות כי רק עוסק פטור יהיה פטור מהנהלת חשבונות חודשית. כל עסק אחר, עוסק מורשה או חברה בע”מ מחויבים בהנהלת חשבונות חודשית או דו-חודשית. חשוב להבין כי גם מי שמוכרים בחו”ל ושאינם עוסקים במע”מ חייבים לבצע הנהלת חשבונות ולהגיש דו”חות באופן קבוע, על אף שהם לא מקזזים ולא משלמים מע”מ. נושא זה יכול להיות מבלבל ולגרום לרבים לעבור על החוק שלא במכוון ועל כן חשוב להכיר אותו.

• הימנעות מהוצאת קבלות

אין זה משנה אם העסקה מתבצעת בארץ או בחו”ל, חובה להוציא קבלה בעבור כל תקבול שנכנס אל העסק. מוכר (סלר) אשר אינו מפיק קבלות מבצע עבירה חמורה של חוקי המס במדינת ישראל ועשוי למצוא עצמו מול הליך של אישום פלילי. כל מכירה, גם אם היא קטנה, בוצעה בחו”ל וגם אם הכסף לא נכנס לחשבון הישראלי, חייבת להיות מדווחת מיד.

התנהלות נכונה מהרגע הראשון

הדרך הנכונה ביותר להקים חנות או לבצע מסחר בחו”ל היא להתייעץ עם רו”ח או יועץ מס ולבדוק כיצד לנהל את העסק נכון ובצורה חוקית. יש לזכור כי אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש וכי עבירות מס הן עבירות פליליות. המסחר ברשת נותן תחושה שהדברים פרוצים וישנן אפשרויות רבות ושאין צורך לקחת אחריות מבחינת מס, אך רשות המיסים מכירה את התחום היטב ובוחנת את הסוחרים.

אם יש לכם שאלות בנושא, אתם עוד מתלבטים אם לפתוח חנות ולהתחיל במסחר בחו”ל, ברוזנבלט נשמח לייעץ לכם ולענות לכם על כל שאלה, בכל שלב של העסק.