header-icon
ביקורת ניהול ספרים

את הכתבה הבאה הוספנו לאתר כדי להציל אתכם מטעויות שעלולות לפגוע בכם. הפעם נתרכז בטעויות שנעשות על ידי יותר מדי בעלי עסקים כשמס הכנסה מגיע אליהם לביקורת פתע. אז, כיצד יש להתנהל בעת הביקורת?

מס הכנסה רשאי לבצע ביקורות ניהול ספרים. לעתים הביקורות יבוצעו תקופה לאחר שכבר הוגשו הדו”חות השנתיים ולעתים הביקורת היא במקום העסק והמטרה שלה היא לבחון את טיב ניהול הפנקסים. הוראות ניהול הספרים מסבירות מה צריך לכתוב, כיצד ומתי. המטרה של אותן הוראות היא לדאוג שכל עסק יכתוב את כל פעולותיו העסקיות ללא יכולת לשנות את הנתונים וכדי שאלו ישמשו כבסיס לדו”חות אשר מוגשים בסיום השנה לרשויות המס.

לא פעם בעלי העסקים פועלים בצורה לקויה בביקורת הפתע. בהמשך נפרט מספר כללי התנהגות מומלצים בעת ביקורת פתע של רשויות המס. במקרה ונערכה אצלכם בעסק ביקורת פתע של רשות המיסים המלצות אלה עשויות לחסוך לכם אי נעימות ואפילו להציל את העסק מטעויות שעלולות להיות יקרות.

התנהלות נכונה בכל ביקורת

התנהלות נכונה במהלך ביקורת ניהול ספרים יכולה להגן עליכם. אין זה משנה אם אתם עובדים מהבית או מהמשרד, בין אם הביקורת תואמה מראש או שמדובר על ביקורת פתע, אתם צריכים לדעת את הנקודות הבאות ולהשתדל לפעול על פיהן:

• בקשו לראות תעודה מזהה

כדאי שתדעו כי בביקור של פקחים מטעם מס הכנסה יגיעו אל העסק שלכם לפחות שני מבקרים. עליהם להציג את תעודות הזהות שלהם ותעודה שמוכיחה כי הם פקחים מטעם מס הכנסה. אם התעודות לא הוצגו, בקשו בצורה מנומסת אך ברורה להזדהות.

• מותר לכם להתייעץ

רבים מבעלי העסקים חושבים כי הם צריכים להתמודד לבד מול פקחי מס הכנסה. בפועל, הפקחים מחויבים על פי חוק לאפשר לכם לבצע את הביקורת בנוכחות רואה החשבון. גם אם מדובר על ביקורת קצרה ובחינה של הקופה בלבד אתם יכולים להתקשר אלינו ברגע שמגיעים אליכם פקחים ונשמח לכוון אתכם כיצד לנהוג.

• חיפוש יתבצע בכפוף לצו בית משפט

פקחים מטעם מס הכנסה לא יכולים לערוך עליכם חיפוש פיזי והם לא רשאים לבצע חיפוש בחפצים, בבית או במשרד וזאת ללא צו בית משפט. אם הפקחים מבקשים להיכנס לביתכם (שאינו מקום העבודה) או לחלקים שונים במשרד בקשו לראות צו חיפוש.

• פתחו את קופת העסק

אחת הפעולות שמתבצעות הרבה על ידי פקחי מס הכנסה היא ספירת קופה. אתם אמנם זכאים להתייעץ עם רואה חשבון אך אם כל מה שמבקשים מכם הוא לפתוח את הקופה ולאפשר ביצוע ספירה, עשו זאת.

• מסירת ספרי חשבונות

במידה ופקחי מס הכנסה ביקשו לקבל את ספרי החשבונות במסגרת ביקורת ניהול ספרים והם מחליטים לקחת אותם, עליכם לדאוג לבצע רישום מסודר. יש לציין אילו ספרים נלקחו ולקבל אישור חתום מהפקחים. אם יש לכם התלבטות או שאלה, פנו אלינו טלפונית לפני מסירת הספרים.

• דפי בנק אינם חלק מהביקורת

עסק מורשה אשר מנהל את הספרים בשיטה חד צידית אינו מחויב למסור דפי בנק. החשבונות יכולים להיות של הבית או של העסק והם לא נחשבים כחלק מחשבונות העסק ולכן אתם לא חייבים להציג או להעביר אותם. אם התבקשתם לעשות זאת הקדימו להתייעץ איתנו.

• התנהלות נכונה בחקירה פלילית

עבירות מס הן עבירות פליליות ולכן אם מתנהלת נגדכם חקירה פלילית לעיתים עדיף שתממשו את זכות השתיקה. בקשו להתייעץ עם עורך דין ועד למפגש ולקבלת הוראות אחרות, בחרו שלא לשתף במידע. עשו זאת גם אם אתם בטוחים בצדקתכם.

• התנהלו נכון בחקירה באזהרה

ביקורת ניהול ספרים יכולה לכלול תשאול. התשאול יכול להפוך לחקירה באזהרה ובמידה והדבר קורה עליכם להתנהל כמו בסעיף הקודם, להעדיף לשמור על זכות השתיקה ולהתייעץ עם עורך דין לפני שתמשיכו לשתף פעולה. התייעצו עם עו”ד גם אם שיתפתם פעולה באופן מלא לאורך הביקורת.

אנחנו תמיד כאן עבורכם

העצה הטובה ביותר שאנחנו נותנים לכל לקוחותינו ונשמח לחלוק איתכם – במידה והגיעו אליכם לביקורת, התקשרו אלינו ואנחנו נהיה שם עבורכם ואתכם. צרו איתנו קשר בכל שאלה, בין אם נקבעה לכם ביקורת יזומה ובין אם הופתעתם מביקור פקידי מס הכנסה.