header-icon

תוכנית עסקית היא מסמך אשר מספק מידע על המיזם, העסק או החברה. המסמך יכול להיות קצר או ארוך והוא יכיל פרטים “גדולים” ו”קטנים”. מהרעיון הכללי ועד לפעולות שיווקיות ובחינת הכדאיות הכלכלית. התוכנית יכולה לשמש לגיוס הון, לקבלת החלטה האם להמשיך עם המיזם וכמתווה פעולות.

בדרך כלל בניית תוכנית עסקית תתבצע לפני הקמת המיזם. עוד לפני ההקמה כדאי לאסוף את כל המידע על הרעיון, על הפעולות שידרשו כדי להוציא אותו לפועל וכדי שאפשר יהיה לראות את התמונה הכלכלית המלאה. תוכנית טובה תתייחס לפעילות הפיננסית לרבות הוצאות צפויות, הכנסות צפויות ומקורות המימון.

מטרות בניית תוכנית עסקית

המטרות בבניית התוכנית העסקית משתנות בהתאם לסוג העסק והיזם אך באופן כללי התוכנית מאפשרת לראות צפי עתידי של המיזם. במקרים בהם נחוץ משקיע (פרטי או הבנק), הוא ירצה לראות את הכיוון של המיזם, מתי הוא צפוי להיות רווחי ומה תהיה גובה ההשקעה לפני שאפשר יהיה לראות את התוצאות. בנוסף, עצם הצגת תוכנית עסקית ברורה ומסודרת למשקיע פוטנציאלי מראה על רצינות המיזם ויוזמיו. אך גם כשנראה שאין צורך במשקיע, חשוב להעריך את ההוצאות הצפויות עד שהמיזם יתחיל להיות רווחי.

בדרך כלל התוכנית תהיה מקיפה ותביא בחשבון נתונים ממשיים שנאספו על השוק המדובר, על תחום העיסוק וכו’. המטרה של התוכנית היא לא להישאר בגדר התיאוריה אלא להוות מתווה שישמש את הפועלים במיזם גם לאחר שהוחלט לצאת לדרך.

איך ניגשים לבניית תוכנית עסקית?

כאמור, התוכנית יכולה להכיל מרכיבים שונים אך אם נרצה שהיא תהיה מקיפה ותיתן את התמונה המלאה על התחום והמיזם, נרצה לאסוף כמה שיותר נתונים ולדאוג שזו תהיה מפורטת ושתכיל את המרכיבים הבאים:

סיכום מנהלים

בדרך כלל תוכנית עסקית נפתחת עם סיכום מנהלים. חלק זה נכתב רק לאחר שנכתבת כל התוכנית כיוון שהיא מהווה תמצית של הסעיפים שאחריה. סיכום זה מאפשר למשקיעים להחליט האם להמשיך בקריאה או לא והוא חשוב בתהליך בקשת הלוואה בערבות המדינה.

מבנה המיזם

יש לתאר בקצרה את המבנה של המיזם, לספר מעט על היזם או היזמים. זה המקום להתייחס לפן השיווקי של המיזם או לפן הפיננסי או לשניהם. כאן המקום לענות על שאלות שעשויות לעלות בנוגע למתחרים, להעסקת עובדים ולהגדיר את מבנה העסק.

ניתוח SWOT

בחלק זה יש לבצע ניתוח שוק, להתייחס ליתרונות, לחסרונות, לאיומים ולהזדמנויות של המיזם. התמונה המלאה תעזור לא רק בקבלת החלטה האם לצאת לדרך אלא כיצד נכון לעשות זאת.

שיווק ומכירות

חשוב מאד להתייחס לחלק זה בכובד ראש ובאופן מעשי. אין לנחש ניחושים או להעריך מה יתבצע כיוון שאז המיזם כולו ישען על השערות בלבד. חלק זה חשוב גם מבחינה פיננסית כיוון שהוא מגדיר את ההוצאות הצפויות לצורך השגת המכירות שידרשו להצלחת המיזם.

מימון

יש לקחת את כל ההערכות המדויקות ביותר כדי להבין כמה תעלה הקמת המיזם. לאחר מכן אפשר להתייחס למקורות המימון ולקבוע למה כל אחד ישמש. כמו כן, בסעיף זה אפשר להתייחס לתשואה הצפויה ובמקרה של פניה למשקיע, יש להתייחס להחזר הכספים (ורווחיות).

טיפים לבניית תוכנית עסקית:

1. עבדו כל פעם על חלק אחד

בניית תוכנית עסקית יכולה להיראות מפחידה ובמיוחד לאנשים שמעולם לא עסקו בתחום ולא נכנסו לעולם היזמות. במקום להסתכל על התמונה המלאה שתתקבל בסוף מומלץ להתרכז בכל פעם בסעיף אחד של התוכנית, להשלים אותו ואז לעבור לסעיף הבא.

2. אספו נתונים רבים ככל האפשר

המטרה של התוכנית העסקית היא לאפשר ליזם ולמשקיעים לראות את התמונה המלאה. לכן חשוב לאסוף נתונים רבים ככל האפשר. היום בעידן האינטרנט אפשר למצוא מידע על מקומות שונים, סטטיסטיקות של אוכלוסייה, מחקרים שנעשו ואפשר להישען על כל אלה. מומלץ לשמור את מקורות המידע כדי לחזור אליהם בהמשך במידת הצורך.

3. צמצמו את המידע למה שרלוונטי בלבד

חשוב שתוכנית עסקית תהיה ממוקדת ובמיוחד כשהיא פונה למשקיעים חיצוניים. אפשר להוציא החוצה את הסיפור האישי, לתאר את הבעיה עליה עונה המיזם אך בצמצום ולהפחית במילים. תוכניות גדולות וארוכות עלולות להרחיק משקיעים ובכלל, רצוי להגדיר את מהות המיזם בצורה הפשוטה ביותר ולהרחיב רק במקומות הנדרשים.

4. השתמשו בנספחים על פי הצורך

כדאי לאסוף נתונים ואפשר לשלב גרפים וסטטיסטיקות. במקום להוסיף את כל אלה בתוך תוכן התוכנית מומלץ להוסיף אותם כנספחים. משקיעים שירצו להמשיך להתעמק יוכלו להסתכל בסטטיסטיקות ובנתונים הנוספים שיחכו להם בסיום התוכנית.

5. התייעצו עם אנשי מקצוע מנוסים

אם אין לכם ניסיון בבניית תוכנית עסקית הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא להתייעץ עם אנשי מקצוע בעלי ניסיון. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו להתייעצות לפני הקמת המיזם החדש שלכם או ברגע שאתם חושבים לשנות כיוון ולהתפתח. נשמח לייעץ ולהעמיד לרשותכם את ניסיוננו הרב בבניית תוכניות עסקיות.